Jumaat, 3 Disember 2010

Jom potong kuku di hari Jumaat~

Dicatat oleh nurulazham di 11:48 PG
























Haa..
harini Jumaat kan?
hari yang sunat potong kuku..ada juga hari hari yang makruh potong kuku ye kawan kawan..tengok sini..

SABTU : nescaya keluar dr tubuhnya ubat dan masuk penyakit.

AHAD : nescaya keluar kekayaan dan masuk kemiskinan.
 

ISNIN : nescaya keluar penyakit gila dan masuk sihat.

SELASA : nescaya keluar sihat dan masuk penyakit.
 

RABU : nescaya keluar was-was dan masuk kepapaan.
 

KHAMIS : nescaya keluar penyakit dan masuk penawar.
 

JUMAAT : nescaya keluar dosa dan masuk pahala..


***menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!!



Jangan ada niat simpan kuku panjang 
walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka buat onar  
sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.



Peringatan:

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.





bakteri e-coli, e coli, diare
**Eiiii..geli tak?

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli.
Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..


4 ulasan on "Jom potong kuku di hari Jumaat~"

Hanim Mahali on 3 Disember 2010 1:42 PTG berkata...

selalu baca pasal E-Coli masa belajar subjek alam sekitar kat u dulu. tak sangka pulak boleh ada kat kuku yang panjang... sangat menggelikan....

midiaida on 4 Disember 2010 12:07 PG berkata...

tq atas info yg bermanfaat nei..;D

Hisyam Muhibah on 4 Disember 2010 9:06 PTG berkata...

apa saja kita usahakan untuk menambahkan pahala2 bak wajib dan sunat. tq kerana mengingatkan

Mizz Dayana on 11 Disember 2010 11:22 PTG berkata...

ya. saya memang ikut cara potong kuku macam ni. :)

 

Nurul Azham's Family Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez