Isnin, 19 Julai 2010

Ori-Ginal OR Ori-China???

Dicatat oleh nurulazham di 3:33 PTG 6 ulasan Pautan pada catatan ini
Buletin 1.30@TV3 tadi mengupas tentang isu ini..
haha..rasa nak gelak pun ada..
pandai juga peniaga peniaga handphone ni, kan?
kalau nak dakwa pun, macam tak boleh je..
coz nanti mesti dia kata dengan slang mereka...

"Ini Ori-China maa..mana ada tipu sama u"

kita yang mendengar??

"Ini Ori-Ginal maa..mana ada tipu sama u"


Disebabkan kekeliruan ini, telah menimbulkan rasa ingin tahu saya tentang apakah itu Original, AP Set or Water Set..(sebenarnya cuak jugak, coz En.Hubby baru beli handphone, kat situ tulis 'Original AVAXX' .. yang saya tahu kalau Nokia, mesti Zitron..jom kita tengok Ori-Ginal or Ori-China handphone En.Hubby saya.....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~

Original Set
- Nokia authorized distributors are Zitron, Avaxx and i-Mobile.
- Sony Ericsson authorized distributors are T-Choice, Grandtech, Midlands and Thorus.
- First Mobile Group (FMG) is the main distributor of Samsung phones.
- FMG is giving 18 months warranty.
- Motorola authorized distributor are Satellite Technics, Zitron and MDM.
- Siemens authorized distributors are Zitron and FMG.
- Panasonic's authorized distributor is Zitron.
- LG's authorized distributor is Zitron.
- u can service your phone at any service centres (Nokia Professional Centre, Sony Ericsson Certified Service Centres...)
- 1 year warranty for the full set including charger, battery, handsfree.
- genuine parts are used for repairing.

AP Set
- Approval Products
- mainly imported from oversea and sell it to the consumers.
- AP set warranty by companies such as Final Choice, CSL, Nefion, Telstra, GTMax...etc
- 1 year warranty for the phone and 1 month for the accessories like charger, battery, handsfree.
- u must bring your phone back to the place u bought the phone for servicing. 

Water Set
- Stolen / Brought in from oversea without paying tax aka SIRIM Sticker. Considered as Illegal. Mostly brought in by student studying oversea.
If you have an AP set with Vodafone or T-Mobile logo, it means that your phone might be locked. Those Vodafone or T-Mobile are the service operators in the UK and that's where the phones come from. Not all AP sets have the logo. AP sets are Approved Products which means that these products are certified by sirim that your product is safe to use.

In other words, AP product not brought in by the authorised distributor like Midland, T-Choice for SE, Avaxx or Zitron for Nokia, FMG for Samsung and etc. The phones can even come from Singapore and may even have the M1, Singtel or Starhub logo. Remember to check the phone if it is locked especially those from Singapore and Vodafone.

AP sets has different level of QC. Big AP companies like Final Choice, GTMAX, Nefion, Telstra, O'Connors have extensive QC checks. Others like MSL, YS, PLANTRONICS or names not mentioned above, are slightly cheaper than the above. Whether they replaced their parts with other stuff, its another question.
 
AP set actually pay government tax but is juz that they are not taxed by the Local Authorised Dealer. AP set is normally distributed by small handphones companies and they might stop business anytime.
Futhermore if there's major damage on your AP set, the AP companies might not have enough equiptment to fix it. At the end, they still have to send it to the authorized dealer (eg. Zitron, Avaxx).

Like what everyone else have said, a phone without a sirim sticker is considered as illegal and thus cannot be sold here. But I'm gonna assume that if the phone is not available here, it should be better. And besides, if you bought the phone from overseas and bring it back here to use, don't tell me it would be illegal to use it right?

Speaking of buying a waterset from a shop, they might say that you did not inspect it properly before buying and thus you are at fault. So yeah guys, if you wanna buy a phone, do yourselves a favor and do these few things:

Check for sirim sticker (this is a MUST. Everyone should know this).
Cross check IMEI numbers on the phone and the box
Ask for warranty card.
Ask if the warranty card needs to be sent to wherever necessary.
Check all the features of the phone (iow, play with the phone, make sure everything is working).
Check for dead pixels.
Check the firmware if possible (*#0000# for most nokias). This way, you can check if it's old stock or not.
And of course, make sure you get the propper set. As in nothing missing like the handsfree and stuff.

Sorry, deviated a bit from what is a waterset, but really, people should know these stuff to avoid getting cheated.

Btw, watersets are usually sold without accesories, only phone and charger. So sometimes if you add up buying the accesories elsewhere, it might cost near the same as buying a proper set
*

There are recon set might be known as water set, so beware while you buying.
Recon set are second hand handphones from overseas, they juz change the phone cover (might not be original cover) and do some servicing inside and sell it as an AP set with warranty 1 year summore. As I know FMG will not fix phones other than FMG warranty handset (even they are paid they will not fix)


Identify Original and AP Set
- take out the phone case and battery.
- original set comes with authorized company sticker (Zitron, Avaxx, T-Choice, Midland...)
- AP set comes with AP company sticker (Final Choice...)
- press *#06# to check the phone 15 digit serial number (IMEI).
- compare it with the IMEI written on phone sticker (back of phone case) and package box sticker.
- for original set, these serial numbers are the same.










Sumber dari : Trutech-Mobile



Handphone anda pulak, dalam kategori yang mana satu??

Ahad, 18 Julai 2010

Doa Seorang Isteri...

Dicatat oleh nurulazham di 2:23 PTG 0 ulasan Pautan pada catatan ini
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah dosaku yang telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada batasan
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau perliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah
Sekiranya suamiku ini adalah pilihan Mu di Arash
Berikanlah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suamiku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suamiku ini adalah bidadara untukku di Jannah mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya

Ya Allah
Sekiranya suamiku ini adalah yang terbaik untukku di duniaMu
Perliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya suamiku ini jodoh yang dirahmati olehMu
Berikanlah aku kesabaran untuk menghadapi segala karenah dan ragamnya

Tetapi Ya Allah
Sekiranya suamiku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlah aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaanMu
Sekiranya suamiku tergoda dengan keindahan dunia Mu
Limpahkanlah aku dengan kesabaran untuk terus membimbingnya
Sekiranya suamiku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan
Kurniakanlah aku kekuatanMu untuk aku memperbetulkan keadaannya
Sekiranya suamiku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena

Ya Allah
Kau Yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan keterlanjuranku
Sekiranya aku tersilap membuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk ke arah rahmatMu
Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa rahmatMu

Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikan aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri soleha
Hanya padaMu Ya Allah aku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yang kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniaMu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akalku mengharungi ujianMu

Ya Allah Ya Tuhanku….
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang soleha
Isteri yang sentiasa dihatinya
Kerana Ya Allah
Sesungguhnya aku amat menyintainya
Amin… Amin… Ya Rabbal Allamin



Dulu saya letak doa ni dalam friendster..tiap kali log in, mesti baca...sekarang dah tak aktif friendster..dah tak amalkan pulak doa ni..haihh...



Khamis, 15 Julai 2010

Bosannya Ujung Minggu Neh..

Dicatat oleh nurulazham di 8:40 PTG 0 ulasan Pautan pada catatan ini
En.Hubby attend Kursus Induksi Umum kat Melaka starting today untill next tuesday..
sudah tentu bosanlah hujung minggu kami nanti...huhuhu....



Jumaat, 2 Julai 2010

Busy Menyiapkan Gubahan Maskahwin....

Dicatat oleh nurulazham di 10:11 PTG 7 ulasan Pautan pada catatan ini
Lamanya tak berupdate blog ni..
macam macam benda nak buat..
heheh...
ni baru siapkan gubahan maskahwin yang dah lamaaaaaa sangat tertangguh!hoh!
salah satunya konon konon gubahan untuk maskahwin akak..
kenapa konon konon?
sebab pertunangan terputus di tengah jalan..huhuhu...
sian dia..
konon konon nak daun merah ala ala Mohabbatien..
ngee~

dah siapkan ketiga tiganya terus..
sape nak?sila angkat tangan...??








Almaklumlah..
maskahwin belah Johor ni RM22.50 je..
nak lebihkan pun, apelah yang nak dibeli??
baik buat gubahan macam ni..
nak lagi besh lagi, letak dalam kotak kaca.
sampai anak cucu boleh tengok!

Insrirasi ni datang dari maskahwin sendiri..
maskawin ni saya dah berusia hampir 6 tahun..tetap utuh..seutuh cinta kami..ehehehheee..~~
masa tu syiling RM1 masih laku lagi...
sekarang nilainya dah jadi lebih tinggi!

gubahan yang ni menggunakan syiling RM0.50..
mana tahu esok lusa, duit 50sen nak di lupuskan pulak??hahahaa...


 

Nurul Azham's Family Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez